Portret Pabla Larraina
Foto: IMDb

FILMSKI POPOTNIK / Pablo Larrain - Zgodovinske osebnosti, politični kontekst in psihološki portreti

Irena Svetek 12. avgust 2025
Pablo Larraín je čilski filmski režiser, rojen leta 1976 v Santiagu, ki se je v zadnjem desetletju uveljavil kot eden najizrazitejših avtorjev sodobnega filma. Njegov opus obsega politične in zgodovinske drame, portrete ikoničnih osebnosti ter formalno izčiščene pripovedi, ki se poglobljeno ukvarjajo z reprezentacijo, identiteto in posameznikovim razmerjem do oblasti. Čeprav izhaja iz politično vplivne in družbeno privilegirane družine, Larraín v svojih filmih pogosto raziskuje notranje razklane, marginalizirane ali prezrte like. Njegova režija je zadržana, premišljena, s poudarkom na psihološkem stanju protagonistov. Zgodovina je pri Larraínu vedno prisotna, a redko v ospredju, raje jo postavlja v ozadje ter jo filtrira skozi intimno izkušnjo posameznika. Prav ta premik od kolektivnega k osebnemu je tisto, kar njegovo filmsko govorico dela prepoznavno in globoko človeško.

V filmih Tony Manero (2008), Post Mortem (2010) in No (2012) raziskuje obdobje Pinochetove diktature v Čilu, ti filmi tvorijo tematsko trilogijo, v kateri se ukvarja z vsakdanjo prisotnostjo nasilja in represije v življenju običajnih ljudi. Ne gre za rekonstrukcijo zgodovine, temveč za prikaz, kako politične razmere oblikujejo osebne odločitve in sprožajo frustracije. Lik v Tony Maneru je morilski fanatik, obseden s pop kulturo, v času, ko v državi vlada brutalna represija, v No spremljamo oglaševalca, ki sodeluje pri referendumski kampanji proti diktaturi, a Larraína bolj kot politična zmaga zanima medijska konstrukcija nečesa drugega in to je upanja. Njegov pristop k zgodovini ni didaktičen, ne podaja jasne razlage ali moralne sodbe.

Kader iz filma, moški in ženska stojita skupaj, med njima ja vrv s perilom
Foto: IMDb

Od filma Jackie (2016) naprej se Larraín v več filmih ukvarja z znanimi osebnostmi iz zgodovine in popularne kulture, a njegov pristop ni klasično biografski, v Jackie (Jacqueline Kennedy), Spencer (princese Diane) in Maria (Marie Callas) ne gre za prikaz življenjske poti teh osebnosti, ampak za natančno izbran, omejen časovni izsek iz njihovega življenja, običajno obdobje krize ali tranzicije. Larraina zanima, kako se oseba sooča z vlogo, ki jo mora odigrati v javnosti, medtem ko v zasebnosti razpada ali se umika vase. V vseh treh primerih gre za ženske, ki so bile javno izredno izpostavljene, po drugi strani pa zasebno povsem izolirane. Do njih pristopa z distanco, s formalno doslednostjo in premišljeno vizualno zgradbo, kot je uporaba statične kamere, dolgih kadrov, zadržane montaže in subtilne uporabe glasbe. Njegova kamera pogosto sledi liku s hrbta ali ga opazuje iz bližine, brez ekspozicije notranjih monologov, namesto dialoga uporablja tišino, počasnost, fizično prisotnost, s tem omogoča gledalcu, da si ustvari lastno interpretacijo.

Kristen Stewart v vlogi princese Diane
Foto: IMDb

Larraín sodeluje z vrhunskimi direktorji fotografije (npr. Stéphane Fontaine, Claire Mathon, Edward Lachman), kar se kaže v dosledno izčiščenem vizualnem jeziku, svetloba, kompozicija in barvna shema v njegovih filmih niso estetska dekoracija, temveč del pripovedne poetike. V Spencer hladni toni poudarjajo distanco kraljevega okolja, v Jackie se vizualni slog naslanja na arhivsko estetiko 60-ih let in v filmu Maria (2024) je prostor omejen na stanovanje Callasove v Parizu. S statično kamero in mehko svetlobo ustvari vtis skoraj muzejske tišine, ki izraža odmik lika od življenja. V El Conde (2023), satiričnem filmu o Pinochetu kot vampirju, uporabi črno-belo fotografijo kot način odmika od realističnega prikaza, gre za delo, ki združuje politično kritiko z vizualno domišljijo, a ohranja osnovno larráinovsko temo, ki je oblast kot osebna deformacija.

Zakulisje snemanja filma
Foto: IMDb

Ne glede na zvrst, lahko gre za politično dramo, biografsko fikcijo ali groteskno satiro, Larraína zanima predvsem notranji prostor posameznika. Njegovi liki so pogosto v izolaciji, fizični in čustveni, film redko deluje kot zunanji niz dogodkov, ampak kot prikaz miselnega ali simbolnega stanja, zato v njegovih filmih pogosto ni klasične dramaturške strukture (uvod–zaplet–razplet), namesto tega uporablja ponavljanje, kontemplacijo, vzporednost med notranjim in zunanjim. V Jackie se intervju in spomini prepletajo brez jasne časovne ločnice, v Spencer se realnost premeša s halucinacijami, v Maria pa se naracija ustavi, kar pomeni, da se skoraj nič ne zgodi, a vsak trenutek je nasičen z bremenom preteklosti. Čeprav Larraín uporablja različne žanrske oblike, od politične drame do biografske študije in celo fantastične satire, ostaja zvest svoji temeljni metodi, ki je natančna, formalno disciplinirana režija, ki raziskuje razmerje med posameznikom in strukturami moči, zgodovine. Njegovo avtorsko poetiko zaznamujejo psihološko poglobljeni liki v kriznih trenutkih, raba minimalnega dialoga, struktura, ki temelji na notranji napetosti, ne na zunanjem konfliktu in distanciran pogled na znane zgodovinske figure, brez njihove glorifikacije. Pablo Larraín je sodoben avtor, katerega zanimanje za zgodovinske osebnosti, politični kontekst in psihološke portrete ne poskuša posredovati dokončnih resnic ali ideoloških sporočil, temveč ustvarja natančne, pogosto zadržane študije človeka pod pritiskom vlog, v katerih so živeli in se v njih kazali javnosti. 

Pablo Larrain in Angelina Jolie na podelitvi zlatih globusov
Foto: Robert Gauthier/Los Angeles Times (gettyimages.com)