Notranjost ene od sob v Dalijevem muzeju, iz različnih predmetov je narejen obraz
Foto: Bogra Art studio

Iz Dalíjevega sveta - Figueres

Nikolina Zajc5. avgust 2025
Ko stopiš skozi vrata Gledališča - muzeja Dalí v Figueresu v Španiji, ne vstopaš v muzej, temveč v notranjost glave Salvadorja Dalíja. To ni metafora, to je arhitekturno dejstvo. Zidovi šepetajo, stropi visijo kot pogled mimoidočega mimo norca, rdeča fasada pa je obložena z jajci, kot bi bila svetost že v zarodku. Kdor stopi v to stavbo, postane priča paradoksu, namreč v muzeju se ne razstavlja Dalí, Dalí je muzej. Figueres, to katalonsko mestece v bližini francoske meje, ni rojstni kraj le Dalíjevega telesa, temveč tudi njegove mitologije. Tu se začne in konča njegova zgodba. Tukaj je zrasel otrok, ki je verjel, da je reinkarnacija svojega mrtvega brata in tukaj je starec, ki je nehal govoriti, zgradil mavzolej, v katerem zdaj leži v kripti pod kupolo, ki jo je sam zasnoval.
Notranjost muzeja z veliko stekleno kupolo
Foto: salvador-dali.org

Obisk Figueresa ni kulturni postanek, ampak je dobesedno mentalni zdrs. V stavbo, kjer ni časa, kjer je le Dalí, ki te gleda z vseh strani. V stropu je njegov obraz, v tleh njegov grob, iz zidov bruhajo njegovi simboli: ženske s predali, ure, ki se talijo, metulji, ki nosijo spomine. 

Dalí ni bil zgolj slikar, bil je kurator lastne norosti, uprizoritveni umetnik, ki je življenje razumel kot predstavo, telo kot dogodek in slavo kot orodje. Bil je eden prvih, ki je razumel moč množičnih medijev, še preden so ti razumeli njega. Nosil je brke kot podpis, oblačila kot manifest, pojavljal se je na televiziji, v revijah, v oglasih za parfume, čeprav ni šlo za ekscentričnost. Šlo je za popoln nadzor nad javno podobo, kajti Dali je bil marketinški genij, ki je vedel, da bo umetnik preživel le, če postane simbol. V tej strategiji je bil radikalno sodoben, saj je razumel, da umetnost brez odmeva ni nič drugega kot zasebna halucinacija. 

Njegov ego ni bil blef, bil je konstrukcija. Včasih groteskna, drugič elegična. Ko se je razglašal za božjega, ni razlagal metafizike, temveč govoril v jeziku sveta, ki ni več verjel v bogove, ampak v ikone. In Dalí je to postal. Dalí je bil kot umetnik dolgo časa razumljen predvsem skozi prizmo nadrealizma. Toda že v času, ko je še sodeloval z Andréjem Bretonom in Maxom Ernstom, je bilo jasno, da se njegov svet oddaljuje od teorije in približuje nečemu bolj samosvojemu. Njegove podobe niso bile zgolj avtomatizirane sanje, ampak teatralna alegorija psihe, ki je poznala Freudove diagrame, a jih je raje nadomestila z razpadajočimi obrazci.