Wim Wenders in Kiefer Anselm

RECENZIJA / Anselm - Ko se film poda v iskanje barve, zemlje in tišine

Uredništvo Beletrina Digital22. julij 2025
Leta 2023 je Wim Wenders v Cannes pripeljal Anselm, portretni dokumentarni film o nemškem umetniku Anselmu Kieferju. Pravzaprav je prinesel nekaj več, prinesel je dokaz, da je film lahko tudi meditacija.

Obisk Kieferjevega sveta 

Wenders ni hotel narediti klasičnega dokumentarca z intervjuji in kronologijo, Anselm ni film o biografskih točkah, ampak o dotikih barve, zemlje, pepela, železa, zgodovine in spomina. 
Ko ga gledamo, imamo občutek, da Wendersova kamera hodi po Kieferjevih monumentalnih ateljejih skoraj kot radovedni otrok, ki zre v kup razsutih svinčnikov, orjaške platnene konstrukcije ali polja, prekrita s posušenimi sončnicami. Včasih se približa teksturam tako blizu, da skoraj začutimo njihov vonj. Snemal je v 6K in s 3D tehnologijo, a tehnični presežki so zgolj orodje za nekaj intimnega: za občutek, da smo znotraj umetnine, ne pred njo. Tako hodimo skozi Kieferjeve prostore, ki so hkrati atelje, arhiv in nekakšna tiho žareča katedrala spomina na nemško preteklost. 

Kader iz filma Anselm

Ko se srečata vizualna poeta 

Wenders in Kiefer imata marsikaj skupnega. Oba sta otroka povojne Nemčije, oba se vse življenje ukvarjata s pomenom krajine, prostora in zgodovine, in oba se ne bojita tišine. 
V filmu skoraj ni razlag. So samo kadri, ki dihajo. Wenders se vede kot poslušalec, kot nekdo, ki se spoštljivo premika med Anselmovi ogromnimi platni in polji svinčenih knjig, ki se jih ne upa dotakniti. Prav zato film ne deluje kot portret umetnika v klasičnem smislu, ampak kot portret načina gledanja. Ko gledamo, kako Wendersova kamera lebdi čez Kieferjeve monumentalne prostore, imamo občutek, da nam šepeta: »Poglej. Samo poglej. Ne potrebuješ razlage.« 

Zemlja, ki govori 

Anselm Kiefer je slikal in ustvarjal z materiali, ki so nosilci pomenov: z blatom, slamo, svincem, pepelom. V njegovih delih je zgodovina nečista, groba, rjasta, kot bi želela pokazati, da preteklost nikoli ni sterilna in Wenders to dobro razume. V filmu pusti, da materiali povedo svojo zgodbo. Pogosto so najlepši trenutki tisti, ko slišimo zgolj zvoke korakov po pesku ali šelestenje zaves ob jeklenih strukturah. Film se spremeni v nekakšno poetično arheologijo, kjer gledamo, kako se Kiefer sprehaja med svojimi lastnimi zgodbami. 

Kader iz filma Anselm

Wenders še vedno rad tava 

Čeprav gre za dokumentarec, je v njem čutiti Wendersovo klasično sanjavost. Njegova kamera še zmeraj zadržuje pogled malo predolgo, kot da bi hotela dati prostor tudi našim mislim. V Anselmu se prepozna režiser, ki je snemal ceste in angele nad Berlinom, samo da tokrat ne hodi po asfaltu, temveč po plasteh zgodovine in umetnosti.  

Zakaj prav zdaj? 

V času, ko svet beži v hitro potrošnjo podob, so Wendersovi filmi skoraj upor: počasen, melanholičen, tih in trpežen. Z Anselmom je ustvaril nekaj, kar je hkrati filmsko platno in razmišljanje o tem, zakaj pravzaprav sploh gledamo umetnost. Ne zato, da bi hitro razumeli, ampak da bi, vsaj za nekaj minut, tiho obstali. 

Fotografija iz filma Anselm
Fotografija iz filma Anselm