
ZLATA KLASIKA / Jane Kavčič - Minuta za umor
Minuta za umor je slovenski črno-beli kriminalno-dramski nizkoproračunski film iz leta 1962, ki ga je režiral Jane Kavčič in posnel z denarjem, ki naj bi »ostal produkciji od filma Franceta Štiglica Tistega lepega dne« (Zdenko Vrdlovec). Scenarij zanj je napisal Milan Nikolić, glasbo je ustvaril Jože Privšek, fotografijo pa France Cerar. Velja za prvi resni poskus slovenskega kriminalnega žanra, umeščen v urbano okolje ljubljanskega Nebotičnika, z dolžino okoli osemdeset minut. Glavni lik Koh (Vanja Drach) se po osemnajstih letih vrne v domovino kot sumljivi povratnik; osumljen je, da je med vojno izdal sošolce, od katerih so preživeli le štirje, in se odloči sam razkriti resnico. Dogajanje se zgosti v nočnem lokalu Nebotičnika, kjer se stari prijatelji srečajo na videz naključno, a se kmalu znajdejo ujeti v prostor z inšpektorjem (Janez Škof), ki preiskuje Kohovo skrivnostno smrt po padcu s terase; sledi detektivska zasnova z zaslišanji in razkrivanjem prikritih motivov. Kritike so film večkrat imenovale prva slovenska hitchcockovska kriminalka. Ključni element je urbanost, Nebotičnik je moralna komora, dvignjena nad mesto, z dima polnimi interierji in skoraj noir estetiko, ki poudarja psihološki pritisk krivde in skrivnosti. Cerarjeva črno-bela fotografija s kontrastnimi kompozicijami in komorna enotnost časa ter prostora dajejo filmu napetost kljub občasni dramaturški neenakomernosti. V ozadju žanra film nosi družbenokritično refleksijo povojnih obračunov, kolektivne krivde in stigme domnevnih izdajalcev. Igralska zasedba (Duša Počkaj, Vanja Drach, Lojze Rozman, Demeter Bitenc, Jože Zupan idr.) ustvari psihološko napeto dinamiko sumničenj. Film je bil ob izidu sprejet zadržano, vendar ga danes Slovenska kinoteka, Kinodvor, Krimifest in RTV Slovenija ponovno vključujejo v programe kot pomemben in predčasno ambiciozen poskus žanrskega filma pri nas. V sodobnem branju ostaja dragocen dokument časa in drzna urbana kriminalka, ki kaže, da tudi v slovenski kinematografiji resnica nikoli ni enostavna.

